Žiadny podnik by nedokázal fungovať nielen bez dobrých zamestnancov, ale tiež bez niekoho, kto stojí v pozadí a celému projektu dáva zmysel. Richard Šuster nám porozprával o tom, prečo sa rozhodol pre vlastné podnikanie, aké má plány do budúcna a prezradil aj to, bez koho by to celé nezvládol. Prečítajte si prvý zo série rozhovorov s človekom, vďaka ktorému FITHUB funguje tak, ako má.

Ako vznikol nápad s otvorením fitness centra?

Už počas školy som uvažoval nad tým, čo chcem v budúcnosti robiť. Vedel som, že najlepšie by bolo rozbehnúť si niečo vlastné. Nápad s fitkom bol celkom spontánny, ale človek by ani neveril, čo všetko bude treba spraviť a zariadiť. Vôbec to nebolo len o zohnaní priestorov a strojov.

Čo bolo na tom všetkom najťažšie, s čím bolo najviac práce?

Jednoznačne vybavovačky na úradoch. Získať všetky príslušné povolenia bolo skutočne zdĺhavé a človeka to stálo nielen veľa času, ale aj energie. Občas som sa sám chytal za hlavu nad tým, čo všetko treba vybaviť. Človek do toho ide doslova s nadšením, ale rýchlo zistí, že to nie je až také jednoduché.

Nemal si občas chuť nechať to celé tak?

Občas mi také myšlienky prebehli hlavou, ale bolo to skôr len také povzdychnutie, že do čoho som sa to pustil. Samozrejme, reálne mi nikdy nenapadlo, že by som to nedotiahol do úspešného konca. Predsa len, keď už som sa na to dal, bol by som sám pred sebou zahanbený, ak by som to popredu vzdal.

Pomohli ti pri začiatkoch v podnikaní vedomosti, ktoré ti dala vysoká škola?

Vyštudoval som odbor Manažment stavebného podniku na Stavebnej fakulte VUT v Brne, takže je to niečo iné ako mať fitness centrum. Univerzita mi ale dala do života veľa, najmä viem, ako a kde si dohľadať potrebné informácie, ako napísať zmysluplný text, dokážem sa orientovať v účtovníctve, v zákonoch. Na škole sme sa učili ale aj veci, ktoré využívam pri svojom podnikaní, napríklad marketing, podnikové riadenie, manažment či personalistiku.

Znamená to, že si sa musel začať vzdelávať aj v iných oblastiach?

Nebolo to úplne potrebné, keďže škola mi poskytla veľmi dobré základy, ale som zástancom toho, že ak chce človek napredovať, posúvať veci vpred a držať krok s dobou, je dôležité neustále vzdelávanie. Super je SBA agentúra, ktorá prostredníctvom Národného podnikateľského centra ponúka rôzne kurzy pre malých a stredných podnikateľov. Tiež som sa zúčastnil niekoľkých kurzov na mojej bývalej škole, napríklad zákaznícky servis, komunikácia, stres manažment alebo asertivita. Vo voľnom čase čítam množstvo odborných článkov alebo knižky. V nich som našiel aj kopec nápadov, ktoré som následne využil vo FITHUBE. Celkovo sa ale snažím vzdelávať sa v tých oblastiach, v ktorých viem, že to potrebujem, a v ktorých sa chcem zlepšiť.

Venuješ sa aj priamo odboru, ktorý si vyštudoval?

Áno, popri vedení fitka pracujem na plný úväzok aj v otcovej stavebnej firme. Tam sa venujem tomu, čo som študoval. Vysokoškolské vedomosti uplatňujem aj ako člen stavebnej komisie a komisie životného prostredia v našej obci Čachtice. Občas je to náročné všetko stíhať a skĺbiť, v podstate som od rána do večera v práci. Ale keď človek robí to, čo ho baví, tak to všetko stojí za to.

Kam si chodíš najradšej oddýchnuť?

S priateľkou Luckou radi ideme na víkend do hôr alebo pozrieť nejaké historické mesto, pamiatky. Super je tiež manuálna práca, napríklad kosenie záhrady, pri ktorej si dokážem perfektne utriediť myšlienky.

Máš pri sebe niekoho, pri kom si povieš, že bez neho by si to všetko nezvládol?

Jednoznačne priateľka Lucka, ktorá mi so všetkým pomáhala od úplných začiatkov a nemôžem nespomenúť aj mojich rodičov. Fitko som totiž začal rozbiehať ešte popri škole, takže počas toho, ako som v škole odovzdával seminárky a projekty, na úrady som nosil rôzne dokumenty a potvrdenia. A určite je pravda, že viac hláv, viac rozumu. Keby som v začiatkoch nemal pri sebe Lucku a ochotných spolužiakov, ktorí mi sem-tam pomohli so školskými povinnosťami, neviem, ako by som to celé zvládal.

Spravil by si niečo inak, ak by si teraz rozbiehal podnikanie, ale mal by si všetky doterajšie skúsenosti?

Určite by som venoval dlhší čas príprave. Tak to robím aj teraz. Keď chcem začať s niečím novým, najskôr to premyslím zo všetkých možných hľadísk, a až keď vyhodnotím, že je to dobrý nápad, idem do toho. A zmenil by som aj to, že by som hneď zo začiatku nastavil jasné pravidlá. Predsa len, je ťažké zmeniť niečo, čo je už dlhodobo zaužívané.

 Vyzerá FITHUB tak, ako si vždy chcel, aby tvoje fitko vyzeralo?

Nikdy som nechcel len také obyčajné fitko, ale chcel som, aby to bolo fitness centrum s pridanou hodnotou. Síce sme začínali s miestnosťami plnými strojov, ale to nestačilo. Snažím sa preto, aby služby, ktoré u nás ponúkame, boli pre zákazníka komplexné. Samozrejmosťou sú osobní tréneri, skupinové lekcie a produkty na bare. Super je, že máme vo fitku výživovú poradkyňu, ktorá nielen zostavuje jedálničky, ale tiež vie spraviť celkovú analýzu stavby tela pomocou prístroja InBody. V poslednej dobe sme spravili spoluprácu s Alphafyzio, čo takisto dopomáha k celkovej komplexnosti našich služieb.

A čo plány do budúcna?

Neustále je čo zlepšovať, máme veľa nápadov, avšak chýba nám čas na ich realizáciu. Stále chceme ísť vpred, vymýšľame nové akcie, napríklad stánok na čachtických hodoch alebo športovom dni. Taktiež sa snažíme napredovať s našimi trénermi. Nápadov je fakt veľa, no času a peňazí menej. Množstvo času a peňazí nám totiž zaberie práve riešenie vecí, pre ktoré sme sa nerozhodli my sami, no vyplývajú nám zo zákona. Napríklad také GDPR. Museli sme kvôli tomu zmeniť celý pokladničný systém, ktorý stál nemalé peniaze. Takže naše náklady na fitko sa s každou takouto požiadavkou zo strany štátu či obce zvyšujú. Potom ma mrzí, keď sa ľudia čudujú, keď sa napríklad navýši cena vstupu. Na to, aby mohla prevádzka fungovať tak, ako doteraz, to je občas nevyhnutné.

Máš vo fitku nejakú špecifickú úlohu?

Mojou najdôležitejšou úlohou je celkovo nastavovať ciele, ktoré chcem dosiahnuť, a k tomu patrí tiež koncept a stratégia. Na starosti mám aj reklamu a marketing, teda sa snažím, aby o nás ľudia vedeli. Taktiež riešim komunikáciu s obchodnými partnermi a so zákazníkmi. Keď sa vo fitku niečo pokazí, údržba je takisto na mne. Denne musím aj analyzovať a plánovať pohyb nákladov a príjmov. A, samozrejme, kde končia všetky „prúsery“? No predsa u mňa. Je to niekedy ťažké, keď si uvedomím, že všetka zodpovednosť za prevádzku, zamestnancov aj zákazníkov je na mne.

A čo tvoji zákazníci? Ako k nim pristupuješ?

Je pravda, že ja tak často so zákazníkmi v osobnom kontakte nie som, no na druhej strane som práve ja jediný človek, ktorý môže nejako zmeniť celkové fungovanie, respektíve smerovanie FITHUBU. Chcem, aby si ľudia uvedomovali, že za tým všetkým niekto stojí, že tam je človek, ktorý denno-denne premýšľa nad všakovakými zlepšeniami a nad tým, aby žiaden problém nezostal nevyriešený.

Čo máš na svojej práci najradšej?

Skvelé je, keď vidím spokojnosť zo strany našich zákazníkov. Vždy ma veľmi poteší aj pozitívna spätná väzba alebo pochvala, po ktorej viem, že svoju prácu robím najlepšie ako môžem. Samozrejme ma posúva vpred aj negatívna kritika, či už od návštevníkov fitka alebo od mojich zamestnancov.

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.