Už od samotného názvu môžeme odvodiť o aké potraviny sa jedná. Superpotaviny sú potraviny alebo potravinové doplnky, ktoré sú nejakým spôsobom výnimočné. Obsahujú veľké množstvo dôležitých živín, sú bohaté na vitamíny a minerály, majú antioxidačné účinky, podporujú imunitný systém a sú skrátka „super“!

Superpotraviny boli známe svojou účinnosťou, liečivým charakterom a uzdravujúcimi schopnosťami už pred tisícmi rokmi. Veľa z nich pochádza taktiež z miest, kde skôr sídlili starodávne civilizácie (Stredomorie, Južná Amerika, Ázia, Severná Afrika…). Drsné podmienky ako napr. púšte, tropické pralesy alebo nadmorská výška donútili plodiny zadržovať v sebe čo možno najviac živín, aby v takom prostredí mohli vôbec prežiť. Vďaka tomu môžeme v superpotravinách objavovať skutočné abnormálne množstvo nutričných hodnôt, ktorých sa nám inak často nedostáva.

Avokádo

plné živín a vitamínov

vysoký obsah draslíka

vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín

bohatý zdroj vlákniny

znižuje hladinu cholesterolu

zdroj antioxidantov

Surové kakaové bôby

obsahuje približne 300 chemicky identifikovateľných látok, čo z nich robí jednu z najkomplexnejších potravín planéty

zdroj minerálov, vitamínov

priamy zdroj horčíka

obsahuje 2x viac antioxidantov ako červené víno a 3x viac ako zelený čaj

znižuje vysoký krvný tlak

prevencia pri kardiovaskulárnych chorobách

Vlašské orechy

zdroj vitamínov skupiny B a vitamínu E

bohaté na fosfor, draslík, horčík, zinok, železo, selén, meď, mangán

vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín

prevencia voči kardiovaskulárnym chorobám

podporuje spaľovanie telesného tuku

znižuje hladinu cholesterolu

Čučoriedky

bohatý zdroj železa a vitamínov

vysoký obsah antioxidantov

nízky obsah cukrov

posilňujú imunitný systém a spomaľujú starnutie

harmonizujú psychiku a navodzujú dobrú náladu

Goji

obsahuje vyše 20 vitamínov a minerálnych látok

zdroj antioxidantov

znižujú krvný tlak a hladinu cholesterolu

zlepšujú zrak

bojujú proti závratom a impotencii

chráni pečeň

Obilniny a pseudoobilniny

Pohánka

vhodná aj pre celiatikov

zdroj minerálov, aminokyselín a nenasýtených mastných kyselín

zlepšuje imunitu

priaznivo ovplyvňuje krvný obeh

Quinoa

vhodná pre celiatikov

detoxikuje

podporuje trávenie

normalizuje hladinu krvného cukru

prevencia rakoviny hrubého čreva

podporuje tvorbu svalovej hmoty

Čierna ryža

vhodná pre celiatikov

bohatý zdroj antioxidantov

bohatý zdroj vlákniny a železa

v minulosti bola výsadou len pre čínskych cisárov

Ako jesť a pripravovať superpotraviny

Aby si superpotraviny udržali svoje veľké množstvo vitamínov, enzýmov, minerálov a ostatných látok, odporúčame ich konzumovať v ich prirodzenej, surovej forme. Nemali by sa tepelne upravovať, aby látky dôležité pre výživu zostali zachované. Všeobecne sa odporúča ich upravovať pri teplotách do 42 °C. Superpotraviny sú preto zaujímavé aj pre vyznávačov raw stravy, ktorí jedia len tepelne neupravené jedlá.

Najrôznejšie oriešky, semiačka a doplnky stravy môžete pridávať do kaší, jogurtov, müsli zmesí, pudingov alebo si ich dajte iba tak, napríklad večer, namiesto chipsov pri televízii. Superpotraviny predstavujú to najlepšie, čo svojmu telu môžete dať.

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.
Menu