Zdá sa vám, že vo svojich fitness cieľoch nenapredujete tak, ako by ste si predstavovali? Môžu za tým byť rôzne faktory, od zle nastavenej stravy cez slabú regeneráciu až po nepravidelný spánok. Prečítajte si, čo môže negatívne ovplyvňovať váš progres vo fitku a skúste to zmeniť.

Väčšinou ide o úplne bežné a pre niekoho banálne činnosti, ktoré však v konečnom dôsledku majú negatívny dopad na váš progres. Môžete sa snažiť, koľko chcete, ale ak nezmeníte aspoň niečo z vašich doterajších návykov, vaše ciele sa vám budú viac a viac vzďaľovať.

Zle nastavená strava

Toto je snáď najčastejší problém, s ktorým sa ľudia v posilňovni stretávajú. Nevedia si správne nastaviť stravu, a tak prichádzajú o veľkú časť progresu. Stále totiž platí, že viac ako polovica úspechu je skrytá v strave.

  • Nevhodné potraviny – často si doprajete fast food, vyprážané alebo sladkosti? Jednoznačne to je jeden z dôvodov, pre ktorý sa vám nedarí schudnúť či nabrať svaly. Držte sa pravidla všetko s mierou.
  • Jete príliš veľa – niektorí ľudia, najmä začiatočníci, prijímajú nadmerné množstvo kalórií v domnienke, že veď to spálili na tréningu. Pravda je však taká, že počas hodiny silového tréningu spálite približne 250 – 500 kcal. A jedna hrsť orechov (30 g) má 210 kcal.
  • Jete príliš málo – ak svojmu telu nedoprajete dostatočné množstvo energie, môže prejsť do tzv. krízového režimu, v ktorom sa vám spomalí metabolizmus a tuk pôjde dole veľmi ťažko.

Aby ste si dobre nastavili stravu, je potrebné, aby ste si zistili viac informácií. Prečítajte si odborné články, kúpte si knihu s dobrými recenziami alebo sa obráťte na výživového poradcu. Pamätajte si, že jedlo je pre vás palivo.

Pretrénovanie

Kvalitný a pravidelný tréning je dôležitý, no rovnako dôležitá je aj regenerácia a odpočinok. Ak neustále cvičíte a vaše telo si nemá kedy vydýchnuť, oberáte sa o progres. Doprajte si čas na to, aby sa vaše svaly zotavili a pripravili sa na ďalší tréning.

Treba, samozrejme, rozlišovať medzi začiatočníkmi a pokročilými. Ak ste doposiaľ nikdy pravidelne necvičili a rovno si nasekáte 5 tréningov v týždni, váš cieľ pôjde dostratena.

Zlá spánková hygiena

Veľmi dôležitým faktorom, ktorý zabezpečuje dostatočnú regeneráciu, je spánok. Vytvorte si spánkovú rutinu, spravte si spánkovú hygienu a už po pár dňoch uvidíte pokrok. Ako na to?

  • Choďte spať a vstávajte vždy v rovnakom čase (aj cez víkendy).
  • Spite aspoň 7 (najlepšie 8) hodín každú noc.
  • Aspoň 2 hodiny pred spánkom nejedzte žiadne ťažké jedlo.
  • Aspoň hodinu pred spánkom nepozerajte do mobilu.
  • Spravte si zo spánku vaše hobby – nemáte cez deň čo robiť? Oddýchnite si aspoň na 30 minút.

Nie ste konzistentný

Vytvorte si z tréningov pravidelnú rutinu a držte sa jej za každú cenu. Nastavte si dni, počas ktorých si vždy pôjdete zacvičiť a dni, počas ktorých budete mať odpočinok. Vášmu progresu totiž vôbec neprospieva nepravidelnosť. Ak si pôjdete v jednom týždni zacvičiť 4x, v ďalšom týždni raz a v ďalšom 3x, vaše výsledky sa nedostavia tak rýchlo ako pri režime každý týždeň 3x tréning.

Bude vám stačiť pár týždňov nútenej pravidelnosti, no následne si túto rutinu osvojíte tak, že budete na tréningy v tieto dni chodiť automaticky a výhovorky dáte bokom.

progres

progres

Nemáte dobre nastavený tréning

Prídete do fitka, pustíte si instagramové alebo youtubové video a začnete podľa neho cvičiť. Na tom by nebolo nič zlé, ak by ste takýto tréning opakovali pravidelne (samozrejme s dobrou technikou) a na týždennej báze by ste nemenili cviky, ale záťaž či opakovania.

Veľa ľudí má totiž problém s nastavením si dobrého tréningového plánu, ktorý ich dovedie k výsledkom. Ak totiž každý týždeň meníte komplet všetky cviky, ťažko si budete vedieť zaznamenať progres.

Najväčší problém môžu mať začiatočníci, ktorí nemajú tušenie, ako si dobrý tréningový plán vyskladať. Určite sa radšej obráťte na niekoho skúsenejšieho, napríklad na fitness trénera, ktorý vám nastaví cviky, záťaže a počet opakovaní vhodné presne pre vás.

Máte zlú techniku

Správna technika jednotlivých cvikoch by pre každého mala byť na prvom mieste. Iba tak sa vám totiž z každého cvičenia podarí vyťažiť maximum a, čo je dôležité, nebudete si nevedomky ničiť telo.

Takže ešte predtým, ako do ruky vezmete činku či vysadnete na stroj, sa uistite, že vaša technika je správna.

Máte príliš veľké očakávania a nereálne ciele

Schudnúť za mesiac 10 kilogramov tuku či mať po 2 mesiacoch pekáč buchiet sú naozaj nereálne ciele. Dobré a konzistentné výsledky si vyžadujú čas, Schwarzenegger sa z vás po troch návštevách fitka nestane. Nastavte si preto reálne ciele, inak môžete veľmi rýchlo stratiť motiváciu a chuť do cvičenia.

Aby sme to celé zhrnuli, pre dobrý a viditeľný progres vo fitku nestačí iba chodiť cvičiť. Potrebujete si nastaviť vyváženú stravu s dostatočným množstvom kalórií, potrebujete dobrý spánok a taktiež je potrebné, aby ste si vytvorili určitú rutinu a reálne ciele.

A netreba zabúdať aj na správne nastavenie vašej mysle. Ak chcete začať cvičiť preto, že od vás niekto očakáva, že zhodíte zopár kilogramov alebo naberiete svaly, dlho to fungovať nebude. Cvičte pre seba, pre svoje sebavedomie a najmä pre svoje zdravie.

Menu